środa, 18 lutego 2015

Anna, taka Anna...



Anna Karenina
Lew Tołstoj

Z tzw. klasyką literatury zawsze byłam na bakier, przyznaję, że mam w tym temacie spore braki. Ostatnio jakiś impuls skłonił mnie do sięgnięcia po „Annę Kareninę”. Gdybym miała podać powód, dlaczego akurat Lew Tołstoj, dlaczego akurat ta książka – nie wiem, tak wyszło. Zaczęłam i mnie wciągnęło.


Zwykle przeszkadzały mi zbyt rozległe opisy, a w tym wypadku moja wyobraźnia pracowała na najwyższych obrotach. Te krajobrazy, opisy pracy rolników, polowań - to wszystko żyło w mojej głowie. I nawet kilka stron opisu obsiewu pola mi nie przeszkadzał. Dodatkowo szczegółowo opisane reakcje ludzi, ich wzajemne obserwowanie się, odgadywanie po najmniejszym grymasie twarzy myśli. Bohaterowie analizowali każdy gest, spojrzenie, a do tego wielu rzeczy nie mogli powiedzieć wprost, zwłaszcza w przypadku relacji kobiety i mężczyzny. Mój ulubiony dialog:


-k.p.m.o.t.b.n.m.c.t.z.n.c.w. -w.j.n.m.i.o. -A teraz? -ż.p.m.z.i.p.t.c.b. -n.m.n.d.z.i.p.n.n.p.p.k. Zrozumiałam.


A ja nie zrozumiałam z tej rozmowy nic :) Świat w "Annie Kareninie" to coś zupełnie innego od współczesnego świata, inne zwyczaje, inne relacje między ludźmi, a jednak bohaterowie byli mi bliscy. Chociaż czasami zaskakiwały mnie pewnie zwyczaje, ale w sumie trudno się dziwić, sporo czasu minęło... ;-)

Wiele osób zachwyca się, że "Anna Karenina" to studium na psychologią człowieka i ja się z tym zgadzam. Tołstoj kupił mnie w całości tym, jak rozłożył kobiecą psychikę na czynniki pierwsze, tym jak opisał rozterki miłosne, matczyne, kobiece. Uczucia mają u niego mocne barwy, jest namiętność, miłość, zazdrość, ból, cierpienie i szereg innych uczuć, każde z nich opisane, każde z nich prawdziwe, w chwili gdy o nim czytamy. I tu nie chodzi o to, czy ja pochwalam zachowanie konkretnego bohatera, ale dzięki szczegółowemu opisowi jestem w stanie go zrozumieć.

Nie streszczę książki, bo nie mam tego w zwyczaju, losy bohaterów trzeba poznać samemu, ja jedynie zachęcam do czytania.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Witaj Gościu. Miło mi, że tu jesteś. Jeśli chcesz, napisz coś od siebie, proszę tylko o kulturę wypowiedzi i szacunek.